Læs her om, hvordan du får mest muligt ud af din søvn

Elevationsseng (foto: dunlopillo.dk)
Elevationsseng kan løfte fødderne sidst på dagen (foto: dunlopillo.dk)

Din seng skal kunne holde i mange år. Sengen er langt mere end blot et møbel. Det er en investering i din krop og din sundhed. Du skal helst sove mellem 7 og 9 timer hver nat. Og søvnen er ikke kun vigtig for at kunne komme op og være effektiv i løbet af dagen. Søvn er afgørende for en række faktorer. Vidste du for eksempel, at for lidt søvn kan være direkte medvirkende til livsstilssygdomme som fedme, hjertekarsygdomme og diabetes? Der er altså god grund til at prioritere sin nattesøvn højt! Det er derfor også en god idé, at du investerer i en god seng, så du kan optimere den søvn, du får.

 

Optimér din søvn

Det er klart, at de fysiske rammer har en betydning for vores søvn og restitution. Derfor skal du vælge en seng, der passe til dig og din krop. Sengen skal støtte dig på den rigtige måde, så du undgår rygproblemer. Sengen skal du vælge ud fra din kropsbygning og den stilling, du sover i om natten. Der er også ting, du selv kan gøre for at få mest ud af din søvn. Undersøgelser viser nemlig, at vores søvn er meget påvirkelig af ydre faktorer. Derfor er det en god idé, at du bliver opmærksom på, hvad du selv kan gøre, for at få den bedste nattesøvn. Det første du kan gøre, er at undgå stresspåvirkning. Man har opdaget, at selv milde stresspåvirkninger, som at se en uhyggelig film lige inden sengetid, kan have indflydelse på, hvor lang tid du skal bruge, før du falder i søvn. Prøv i stedet på at skabe ro omkring dig, når sengetiden nærmer sig.

 

Sov godt på en seng der passer til dig

Når du alligevel er i gang med at skabe en rolig atmosfære, så tænk også på lyssætningen. Lys påvirker også vores søvn. Det hormon, der får os til at føle søvntrang, hedder melatonin. Det dannes i hjernen og i nethinderne i øjnene. Når det bliver mørkt øges produktionen af melatonin og derfor føler vi os mere trætte. Hvis du lige inden, du skal sove udsættes for meget lys, vil du derfor ikke føle dig nær så træt, som hvis du sænke lyset i nogen tid før, du skal sove.

 

Du kan læse mere og se det store udvalg af senge på dunlopillo.dk

 

Se også:

Gode hovedpuder stiller nakkens behov for støtte om natten

En tempur topmadras har afgørende betydning for din søvn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.